در آموزش شتابدهی نوآوری به چه مواردی پرداخته میشود؟

بسیاری از افراد بر این باورند که تنها با داشتن یک ایده می‌توانند یک استارت آپ راه اندازی کنند اما برای داشتن یک استارت آپ موفق تنها داشتن یک ایده کافی نیست بلکه شما باید بدانید که چگونه ایده خود را به یک محصول مشتری پسند تبدیل کنید تا و بتوانید کسب کار خود را پایدار نگه داشته و رشد دهید. آموزش شتابدهی نوآوری در این بخش به کمک شما خواهد آمد و یک نقشه راه حرفه‌ای را در اختیار شما قرار خواهد داد.

دوره شتابدهی به گونه‌ای برای استارتاپ‌‌ها طراحی شده تا بتوانند به شناخت کامل و دقیقی از مساله رسیده و اولین نسخه محصول را آماده‌ی جذب سرمایه گذار کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت در این دوره تیم‌ها چه مهارت‌هایی را کسب خواهند کرد و در این راه مربیان چه نقشی را ایفا می‌کنند و بهترین مراکز ارائه‌دهنده دوره‌های شتابدهی کدامند.

در آموزش شتابدهی نوآوری به چه مواردی پرداخته میشود؟

مهارت‌هایی که در دوره شتابدهی به دست می‌آید

شما با شرکت در یک دوره شتابدهی در کنار کسب مهارت‌ها به صورت فیزیکی، مهارت‌های مهم و ضروری را نیز به صورت عملی در پروژه خود یاد خواهید گرفت. این دوره شامل برگزاری جلسات به صورت کارگاهی، حضور منتورینگ تخصصی و تکالیف عملی در پروژه‌های واقعی است. مهمترین مهارت‌هایی که در این دوره شما کسب خواهید کرد شامل موارد زیر هستند:

  1. شناخت دقیق مسئله و نیاز بازار
    اولین و مهمترین قدم شما برای شروع یک استارت آپ این است که بدانید آیا ایده شما در راستای حل یک مشکل است؟ شما با گذراندن این دوره یاد خواهید گرفت که چگونه با مشتری صحبت کرده و نیاز بازار را بررسی کنید و بفهمید که ایده شما ارزش سرمایه گذاری و وقت گذاشتن را دارد یا خیر.
  2. توسعه مدل کسب‌وکار
    در این بخش به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه کسب درآمد کنید و یک نقشه مالی مشخص برای ادامه مسیر خود داشته باشید. همچنین باید بدانید که چه محصولی برای چه افرادی مناسب بوده و محصول خود را به چه فردی بفروشید و چگونه ارزش محصول خود را برای سرمایه گذاری تعریف کنید.
  3. مهارت‌های جذب مشتری
    یکی از مهمترین مراحل برای هر استارتاپی، جذب اولین مشتری است. بنابراین در این دوره روش‌های بازاریابی و فروش، ساخت قیف فروش، ارتباط با مشتری و تحلیل بازخوردها به صورت کامل به شما آموزش داده خواهد شد.
  4. ساخت MVP یا محصول اولیه
    در این بخش به تیم‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه با صرف هزینه و زمان کمتری بتوانند محصول اولیه را تولید و از مشتری بازخورد دریافت کنند.
  5. توانایی ارائه و جذب سرمایه
    این بخش برای آن است که یاد بگیرید چگونه سرمایه گذاران را قانع کنید و شامل فن بیان، مذاکره و چگونگی مدیریت جلسات سرمایه‌گذاری است.
مهارت‌هایی که در دوره شتابدهی به دست می‌آید

دوره‌های شتابدهی نوآوری شامل چه موضوعاتی است؟

  1. اعتبارسنجی ایده و تحلیل نیاز مشتری
    در بخش اعتبارسنجی ایده شما یاد خواهید گرفت چگونه با کمک مصاحبه، تحقیق و تست‌های مختلف مطمئن شوید که آیا ایده شما برای توسعه دادن مناسب است یا خیر.
  2. توسعه محصول و مدیریت چرخه عمر
    در این بخش آموزش‌هایی درباره طراحیMVP، مدیریتBacklog ، روش‌های چابک مانند Scrum و طراحی تجربه کاربری ارائه می‌شود. هدف این بخش کمک به استارتاپ‌ است تا بتوانند محصول خود را با کمترین هزینه و بیشترین سرعت تبدیل به نسخه قابل فروش کنند.
  3. بازاریابی و ورود به بازار
    این بخش شما را برای پیدا کردن بازار هدف، انتخاب استراتژی مناسب، طراحی کمپین دیجیتال، بهترین روش‌ها برای حفظ و نگهداری مشتری، کمک می‌کند.
  4. ساختار حقوقی و مالی استارتاپ
    موضوعاتی مانند نحوه ثبت شرکت، تقسیم سهام، قراردادهای مهم، مالکیت فکری و مدیریت مالی در این بخش‌ها پوشش داده خواهند شد.
  5. آشنایی با روند جذب سرمایه
    یکی از مهمترین و جذاب‌ترین بخش‌های این دوره مربوط به جذب سرمایه است. این قسمت شامل آشنایی با سرمایه‌گذاران، مدل‌های تامین مالی و نحوه ارائه می‌باشد.

نقش مربیان در فرایند آموزش شتابدهی

در دوره شتابدهی مربیان یا منتورها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. مهم‌ترین نقش‌های مربیان عبارت‌اند از:

  1. انتقال تجربه عملی
    به اشتراک گذاشتن تجربه‌های واقعی موفق و شکست‌‌های خود سبب می‌شود تا شما اشتباهات کمتری داشته باشید.
  2. هدایت گام‌به‌گام تیم‌ها
    منتورها در جلسات مستمری که تشکیل می‌شود، به طور کامل مسیر تیم‌ها را بررسی و اصلاح می‌کنند.
  3. ایجاد ارتباطات ارزشمند
    یک مربی حرفه‌ای در شبکه بزرگی از متخصصان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها قرار دارد. که همین موضوع مسیر ورود استارتاپ‌ به بازار را کوتاه‌تر می‌کند.
  4. افزایش اعتماد و انگیزه تیم‌ها

حضور مربی در کنار تیم سبب می‌شود تا در بخش‌های پرچالش، تیم انگیزه و اعتماد به مسیر خود را از دست ندهد.

نقش مربیان در فرایند آموزش شتابدهی

بهترین مراکز ارائه‌دهنده دوره‌های شتابدهی 

در سراسر ایران مراکز متعددی وجود دارند که اقدام به برگزاری دوره‌های مرتبط با آموزش شتابدهی نوآوری می‌کنند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه آموزش و کیفیت یادگیری شما تاثیر فراوانی بر موفقیت استارت آپ شما خواهد گذاشت. به همین دلیل هنگام انتخاب مرکز ارائه دهنده این دوره‌ها، نکات زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. معیارهای انتخاب بهترین مرکز شتابدهی:

  1. تجربه و سابقه مرکز
  2. تجربه و تخصص منتورها
  3. ارائه شبکه سرمایه‌گذاری (اتصال به صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شرکت‌های بزرگ)
  4. ساختار آموزشی استاندارد
  5. پشتیبانی پس از دوره

در ادامه و در یک جدول تعدادی از بهترین مراکز ارائه‌دهنده دوره‌های شتابدهی را به همراه حوزه فعالیت آنها به شما معرفی خواهیم کرد:

مراکز ارائه‌دهنده دوره‌های شتابدهیحوزه فعالیتویژگی‌ها
شتاب‌دهنده دیموندسلامت، گردشگری، خرده‌فروشی، حمل‌ونقل و خدمات آنلاینیکی از شناخته‌شده‌ترین شتاب‌دهنده‌ها برای تیم‌های مرحله ایده تا  Seed دوره‌های ۹ماهه ارائه فضای کار حرفه‌ای، دسترسی گسترده به شبکه منتورها و سرمایه‌گذاران  
شتاب‌دهنده تریگ‌آپ  (TrigUp)  فین‌تک، سلامت دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاین، IT، هوش مصنوعی، امنیت غذایی، لجستیک و بیمه

گزینه‌ای مناسب برای استارتاپ‌هایی با محصول اولیه  (MVP) ارائه فضای کار اشتراکی و زیرساخت‌های موردنیاز برگزارکننده کارگاه‌های تخصصی و ارتباط مؤثر با سرمایه‌گذاران  
شتاب‌دهنده جاویدان  نوآوری باز، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و توسعه پروژه‌های فناورانهارائه خدمات شتابدهی، توانمندسازی و مشاوره تخصصی تمرکز بر توسعه مهارت‌های مدیریتی، طراحی مدل کسب‌وکار و آماده‌سازی برای جذب سرمایه برگزاری رویدادهای آموزشی استارتاپ‌ها به متخصصان و نهادهای صنعت پشتیبانی از تیم‌های نوآور  
شتاب‌دهنده شریف  فناوری اطلاعات و ارتباطات، فنی و مهندسی، محصولات سخت‌افزاریاولین شتاب‌دهنده دانشگاهی ایران ارائه فضای کار، امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان  
شتاب‌دهنده سیمرغ  عمومی (زیرمجموعه مرکز نوآوری یاس)برگزاری برنامه‌های شتابدهی و پیش‌شتابدهی ارائه فضای کار، منتورینگ و خدمات تخصصی  

جمع‌بندی

آموزش شتابدهی نوآوری یکی از مهم‌ترین ابزارهاییاست که با کمک آن می‌توانید به رشد استارت آپ خود کمک کنید. این آموزش‌ها شامل مهارت‌های شناخت بازار، توسعه محصول، مدل‌سازی کسب‌وکار، بازاریابی، جذب مشتری و جذب سرمایه می‌باشد که در این مسیر حضور منتورهای باتجربه و حرفه‌ای مسیر را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مقالات مرتبط