یکی از مهمترین ابزارهایی که به رشد اقتصادی و فناوری کمک کرده و سبب ایجاد کسبوکارهای رقابتی شده، شتابدهی نوآوری است. شتابدهندهها به پیدایش استارتاپهای متعددی در ایران و جهان کمک کردهاند که این استارتاپها توانستهاند با ورود به بازار، مسیرهای موفقیت را طی کرده و به شرکتهایی مطرح و سودآور تبدیل شوند. در این مقاله تصمیم بر آن است تا تجربههای موفق شتابدهی نوآوری را با شما به اشتراک بگذاریم و به نقش کلیدی آنها اشاره کنیم. همراه ما باشید.
پادکست مقاله را بشنوید
چرا بررسی تجربههای موفق اهمیت دارد؟
بررسی و تحلیل تجربههای موفق چه در ایران و چه در خارج از کشور به ما کمک میکند تا بهتر متوجه شویم که چه عواملی در رشد سریع استارتاپها تاثیرگذار بوده و چه موانعی بر سر راه آنها قرار دارد. سه فایدهی مهم این بررسی عبارتند از:
- کاهش هزینه و ریسک کارآفرینان
با کمک مطالعهی تجربههای موفق، میتوانید مسیرهای پیموده شده را بررسی و از خطاها و اشتباهات تکراری جلوگیری کنید. بدین ترتیب میتوانید سرعت و شتاب بیشتری را به مسیر خود داده و سریعتر رشد کنید. - بهبود مدلهای شتابدهی
بررسی این تجربهها به شتابدهندهها کمک میکند تا بتوانند خدمات خود را دقیقتر طراحی کرده و ببینند بیشترین اثرگذاری مرتبط با کدام منتورینگ یا دورهها بوده است. - جلب اعتماد سرمایهگذاران
وجود نمونههای موفق سبب میشود تا سرمایهگذاران با اطمینان بیشتری وارد اکوسیستم نوآوری شوند که همین موضوع بر روی افزایش ورود سرمایه کمک میکند.
نمونههای موفق شتابدهی نوآوری در ایران
در این بخش به معرفی برخی از تجربههای موفق شتابدهی نوآوری در ایران میپردازیم تا به وضوح مشاهده کنید که شتابدهندهها چه نقشی رادر شکلگیری استارتاپهای مهم و شناخته شدهی امروزی، ایفا کردهاند. این شتابدهندههای مهم شامل موارد زیر هستند:
- شتابدهنده دیموند (سلامت، گردشگری، خردهفروشی)
- شتابدهنده شریف (فناوریهای عمیق، سختافزار، مهندسی)
- شتابدهنده تریگآپ (سبک زندگی، سلامت)
- شتابدهنده جاویدان (کسبوکارهای مبتنی بر فناوری، تجارت دیجیتال، آموزش و خدمات آنلاین)
- شتابدهنده آواتک (عمومی با تمرکز بر پلتفرمها)
- شتابدهنده اینومکث (عمومی، B2B و B2C)
- شتابدهنده ژیوار (انرژیهای تجدیدپذیر، شهر هوشمند، صنایع خلاق)
- شتابدهنده نوینتک (فینتک، بلاکچین، بیمهتک)
- شتابدهنده فردوسی (عمومی با گرایش منطقهای)
- شتابدهنده هاردتک (سختافزار، IoT، اتوماسیون)
استارتاپهای جهانی که از شتابدهندهها رشد کردند
در زیر تعدادری از مهمترین نمونههایی از استارتاپها که در خارج از کشور و با کمک شتابدهندهها رشد کردند را به شما معرفی خواهیم کرد. این استارتاپها عبارتند از:
- استارتاپ Airbnb خروجی شتابدهنده Y Combinator
این استارتاپ در کوتاهترین زمان ممکن و فقط در عرض چند ماه توانست با کمک شتابدهندهی YC مسیر خود را پیدا کرده و به پلتفرمی جهانی در زمینه اقامت تبدیل شود. - استارتاپDropbox یکی از مشهورترین موفقیتهای Y Combinator
آن زمان که فضای ابری هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته بود YC به خوبی توانست به این استارتاپ کمک کرده و مسیر درست را برای آن مشخص کند. - استارتاپ Stripe غول پردازش پرداخت
در این استارتاپ، اعضای تیم خیلی سریع توانستند با کمک شتابدهندهها به منتورهای حرفهای و سرمایه گذاران بزرگ متصل شده و محصول خود را توسعه دهند. - استارتاپ Canva خروجی شتابدهندههای استرالیا
کنوا یکی از ابزارهای طراحی بسیار محبوب است که توانست با کمک شتابدهندههای استرالیا، خیلی سریع رشد کرده و کاربران بسیاری را جذب خود کند.
عوامل مشترک موفقیت در شتابدهی نوآوری
با بررسی و مقایسهی تجربههای موفق شتابدهی نوآوری در ایران و جهان، 5 عامل مهم و کلیدی در تمام نمونههای موفق وجود دارند، این عوامل شامل موارد زیر هستند:
- دسترسی به افراد باتجربه و منتورینگهای حرفهای
یک استارتاپ زمانی میتواند به رشد برسد که در مسیر کسب و کار خود با منتورهای حرفهای در ارتباط بوده و بتوانند از تجربیات آنها استفاده کنند. منتورها یکی از مهمترین عواملی هستند که نقش موثری را در رسیدن کسب و کارها به موفقیت ایفا میکنند. - تمرکز بر بازار و نیاز واقعی مشتری
نکته مشترکی که در بین تمامی نمونههای موفق وجود دارد، این است که محصول یا خدمات آنها میتواند یک مشکل واقعی را درستی حل کند. - تیم منسجم و یادگیرنده
تیمهایی موفق در کنار مهارت، از توانایی یادگیری سریع و انعطافپذیری بالایی نیز برخوردارند. - شبکهسازی و ارتباطات قوی
شتابدهندهها از طریق ارتباط با سرمایهگذاران، متخصصان و شرکتهای بزرگ، مسیر رشد و توسعه را هموارتر کردهاند. - حمایت مالی مناسب در زمان درست
برای توسعه محصول نیاز به ورود درست به بازار و مقیاسپذیری است.
درسهایی برای کارآفرینان و سرمایهگذاران
پیامهای مهمی که بررسی تجربههای موفق شتابدهی به کارآفرینان و سرمایهگذاران میدهد شامل موارد زیر است:
- برای کارآفرینان:
- تنها داشتن ایده کافی نیست بلکه به تیم خوب و نحوه اجرا صحیح نیز نیاز دارید.
- در صورتی که بتوانید شتابدهنده مناسبب را انتخاب کنید، میتوانید مسیر رشد را خیلی سریعتر طی کنید.
- یکی از مهمترین مهارتهایی که یک تیم موفق توانسته بدست آورد، پذیرش بازخورد و اصلاح مسیر است.
- برای سرمایهگذاران:
- برای سرمایهگذاری آن هم در مراحل اولیه، حتما با شتابدهندهها و منتورها همسو شوید تا بتوانید ریسک را کاهش داده و هزینه اضافی پرداخت نکنید.
- اگر به دنبال نتیجهبخشی بیشتری هستید، در کنار تمرکز بر محصول، سعی کنید در تیمهای توانمند، سرمایهگذاری کنید.
- یکی از عواملی که تاثیر فراوانی بر رشد محصول میگذارد، حضور فعال سرمایهگذار در کنار تیم است.
جمعبندی
با بررسی تجربههای موفق شتابدهی نوآوری چه در ایران و چه در جهان، به این نکته مهم دست خواهید یافت که با حمایت ساختارمند از استارتاپها میتوان آنها را در مسیر ایده تا بازار همراهی کرد و زمان نتیجه بخشی را کوتاهتر، ارزانتر و کمریسکتر نمود. مهم نیست این استارتاپ در ایران باشد یا در خارج از کشور، چه Airbnb باشد و چه استارتاپهایی مانند سلامت و فینتک، هر کدام با پیدا کردن یک شتادهندهی مناسب، میتوانند مسیر رشد خود را به سرعت طی کرده و وارد بازار پر از رقابت امروزی شوند و سهم قابل توجهی را در این بازار به خود اختصاص دهند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که با مشاهدهی تمام این نمونههای داخلی و خارجی، میتوانید مسیر درست کسب و کار خود را پیدا کرده و از شتابدهندهها به عنوان موتور محرک نوآوری استفاده کنید. این شتابدهندهها آینده اقتصاد دیجیتال را به خوبی تضمین میکنند.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید