شتابدهنده استارتاپ و نوآوری مجموعهای از خدمات است که به تیمهای نوپا ارائه میشود تا با کمک این خدمات هدفمند بتوانند مسیر کسب و کار خود را سریعتر، هوشمندانهتر و کمریسکتر طی کرده و به موفقیت دست یابند. به همین دلیل است که میگویند شتابدهندهها برای رشد و موفقیت کسب و کارهای نوآورانه، نقشی حیاتی دارند. شتابدهندهها با فراهم آوردن فضای کار، ارائه مشاورهی تخصصی و آموزش تیم، سبب رشد ایده شده و کمک میکند تا یک ایده به محصولی قابل عرضه در بازار تبدیل شود.
تفاوت شتابدهی استارتاپ با شتابدهی نوآوری
شتابدهی استارتاپ با شتابدهی نوآوری دو مفهومی هستند که بسیار به هم شبیه میباشند اما در عملکرد و هدفگذاری تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
تمرکز شتاب دهنده استارتاپ بر روی تیمهایی است که نوپا بوده و ایدهی اولیه خود را به مدل کسبوکار تبدیل کرده و فقط نیاز به آموزش، اعتبارسنجی، طراحی محصول و ورود به بازار دارند.
اما تمرکز شتابدهی نوآوری روی توسعه فناوری، حل چالشهای صنعتی، ایجاد محصولات مبتنی بر تکنولوژی و همکاری با شرکتهای بزرگ است. شرکتهای بسیاری هستند که برای بهروزرسانی محصول یا حل یک مشکل، از شتابدهی نوآوری استفاده میکنند.
این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از مراکز ترجیح میدهند تا بهصورت ترکیبی از شتابدهنده استارتاپ و نوآوری استفاده کنند تا نیاز هم تیمهای نوپا و هم شرکتهای فناور پوشش داده شود.
خدمات اصلی شتابدهندهها برای استارتاپها
مهمترین خدماتی که شتاب دهنده استارتاپ برای تبدیل یک ایده نو به محصولی مناسب برای ورود به بازار، ارائه میدهد شامل موارد زیر است:
- آموزش و منتورینگ تخصصی
تمامی تیمها در طول دوره، در تمامی مراحل از طراحی مدل کسبوکار گرفته تا انتخاب استراتژی بازاریابی، توسط مربیان باتجربه راهنمایی و پشتیبانی میشوند. این بخش یکی از مهمترین مراحل برای تیمها است زیرا جلوی شکست و اشتباهات پرهزینه را خواهد گرفت. - فضای کار اشتراکی
شتابدهندهها با قرار دادن فضای کار در اختیار تیمها سبب میشوند تا تمرکز آنها بالا رفته و بتواند به خوبی با سایر تیمها تعامل داشته باشند. در این فضا امکاناتی مانند اینترنت، اتاق جلسات، آزمایشگاه یا ورکشاپهای تولید نمونه اولیه در اختیار تیمها قرار میگیرد. - جذب سرمایه اولیه
بسیاری از استارتاپهای نوپا برای تولید نسخهی اولیه خود، به سرمایه نیاز دارند. کمکی که شتابدهندهها در این مرحله میکنند شامل سرمایه گذاری و یا معرفی شرکتهای سرمایهگذار است. بدین ترتیب نیاز مالی تیمها تامین خوهد شد. - دسترسی به شبکهای گسترده
شتابدهندهها با شبکه بزرگی از شرکتها، کارخانجات، سرمایهگذاران و مشتریان اولیه در ارتباط هستند و همین موضوع سبب میشود تا استارتاپها بتوانند قراردادهای بزرگ و تجاری ببندند. - حمایت در ورود به بازار
برای اینکه استارتاپها بتوانند با قدرت بیشتری وارد بازار رقابت شوند، شتابدهندهها سعی میکنند تا آنها را در تمام زمینهها مانند عرضه محصول، طراحی کمپینهای بازاریابی، جذب مشتری اولیه و حتی استانداردسازی محصول حمایت کنند.
نمونههای موفق استارتاپهای شتابدهیشده
بسیاری از کسب و کارهایی که امروزه توانستهاند به برندی مطرح در بازار تبدیل شوند، در ابتدا استارتاپی بودهاند که مسیر خود را با کمک یک شتابدهی استارتاپ مناسب آغاز کردهاند. بنابراین با بررسی آنها متوجه خواهید شد که یک شتابدهنده تا چه اندازه میتواند به شما کمک کند تا طی کردن مسیر موفقیت خود را کوتاهتر کنید.
در زیر به معرفی برخی از تیمهای فعال در حوزههای مختلف خواهیم پرداخت. این تیمها توانستهاند با کمک شتابدهندهها رشد کرده و برندی موفق و معتبر شوند:
- فینتک: ارائه خدمات پرداخت، کیف پول الکترونیک یا مدیریت مالی.
- سلامت دیجیتال: ارائه نسخه آنلاین، مشاوره پزشکی یا اپلیکیشنهای مدیریت سلامت.
- لجستیک و حملونقل: پلتفرم هوشمند حمل بار یا ارسال مرسولات.
- کشاورزی هوشمند: سیستمهای پایش مزارع و مدیریت آب.
آینده شتابدهندههای استارتاپ در ایران
همانگونه که میدانید بازار دیجیتال با رشد زیادی روبرو است و ورود فناوریهای جدیدی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بیوتکنولوژی، سبب میشوند تا نیاز به شتابدهندهها در ایران بیشتر از پیش احساس شود. اما آینده شتابدهنده استارتاپ و نوآوری به عوامل زیر وابسته است:
- حرکت به سمت تخصصیشدن
با گذشت زمان شتابدهندهها در حال حرکت به سمت تخصصی شدن هستند. این بدان معنا است که در آینده شتابدهندهها از حالت عمومی خارج شده و شتابدهندههایی خواهیم داشت که به صورت تخصصی در زمینههایی مانند سلامت، انرژی، کشاورزی یا فناوریهای پیشرفته و … فعالیت میکنند. این موضوع سبب میشود تا کیفیت خدمات دریافتی افزایش یابد. - همکاری بیشتر با صنعت
امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ برای حل چالشها و مشکلات فناورانه خود اقدام به همکاری با شتابدهندهها کردهاند. بدین ترتیب استارتاپها خیلی راحتتر میتوانند با بازار و کانالهای فروش مرتبط با محصول خود، ارتباط بگیرند. - نقش پررنگتر در توسعه محصولات دانشبنیان
در آینده نزدیک، شتابدهندههای نوآوری نقش مهمی را در توسعه محصولات مبتنی بر تحقیق و توسعه (R&D) ایفا خواهند کرد. این بدان معنا است که شتابدهندهها میتواند به افزایش صادرات فناوری و رقابتپذیری ایران کمک کنند. - رشد سرمایهگذاری جسورانه
هنگامی که تعداد سرمایهگذاران خطرپذیر افزایش مییابد، تیمهای شتابدهیشده به فرصتهای بیشتری دست پیدا خواهند کرد و شتابدهندهها به راحتی میتوانند تعداد بیشتری از تیمهای نوپا و مستعد را پذیرش و حمایت کنند.
جمعبندی
شتابدهنده استارتاپ و نوآوری مجموعهای از خدمات تخصصی را به کسب و کارهای نوپا ارائه میدهد تا استارتاپها بتوانند هر چه سریعتر رشد کرده و هزینهی ریسک کمتری را پرداخت نمایند. شتابدهندهها با در اختیار قرار دادن فضای کار اشتراکی، منتورینگهای متخصص و با تجربه، فراهم کردن سرمایه اولیه و اتصال به شبکه ارتباطی گسترده، به استارتاپها کمک میکنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن ایدههای قابل اجرای خود را به محصولی قابلعرضه در بازار تبدیل کنند. به همین دلیل است که میگویند شتابدهندهها نقش مهمی را در مسیر توسعه کسبوکارهای نوآورانه ایفا میکنند و به یک بخش ضروری برای کسب و کارهای نوپا تبدیل شدهاند.
شتابدهی استارتاپ و شتابدهی نوآوری در بخش مرتبط با هدفگذاری دارای تفاوتهایی با یکدیگر هستند. تمرکز شتابدهی استارتاپ بر روی تیمهای نوپا است در حالی که شتابدهی نوآوری بر توسعه فناوری، حل چالشهای صنعتی و همکاری با شرکتهای بزرگ متمرکز است و هرکدام نقشی مهم در موفقیت تیمها دارند. باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه بسیاری از مراکز تمایل دارند تا از ترکیب هر دو شتابدهنده استفاده کنند. بدین ترتیب هم نیاز استارتاپها پوشش داده میشود و هم به سازمانهای فناور کمک میگردد.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید