هنگامی که صحبت از شتابدهی نوآوری به میان میآید، منظور از آن فقط یک دورهی آموزشی نیست بلکه پشت آن یک استراتژی هدفمند نهفته است که هدف آن کمک به تیمها و کسب و کارهای نوپا است تا بتوانند محصول خود را به درستی رشد داده و وارد بازار کنند. استراتژی شتابدهی نوآوری شامل مجموعهای از مدلها، فرآیندها و برنامهها میباشد که به هر چه کوتاهتر شدن مسیر پیشرفت تیمها کمک کرده و هزینههای مازاد آنها را کاهش خواهد داد. ما در این مقاله شما را با انواع مدلهای شتابدهی نوآوری آشنا خواهیم کرد و مراحل انجام آن را به همراه بهترین الگوهای جهانی برای شما توضیح خواهیم داد.
مدلهای شتابدهی نوآوری رایج
هر شتابدهنده برای رشد کسب و کارها از روشی مخصوص به خود استفاده میکند و شناخت آنها سبب میشود تا بدانید یک تیم برای طی کردن مسیر نوآوری چگونه مدیریت میشود. انواع مدلهای شتابدهی نوآوری عبارتند از:
- مدل شتابدهندههای کلاسیک
در مدل شتابدهی کلاسیک، تیمها به یک دوره چند ماهه ورود پیدا کرده و از خدماتی مانند منتورینگ، فضای کار، آموزش و … استفاده میکنند و محصول خود را آماده کرده و طی یک رویداد مشخص به سرمایهگذاران معرفی میشود. - مدل نوآوری سازمانی
در این مدل، شرکتهای بزرگ اقدام به راه اندازی شتابدهنده مخصوص به خود میکنند. بدین ترتیب این شرکتها که در جستجوی ایدههای نو هستند، با استارتاپها همکاری میکنند تا برایشان محصولات جدید بسازند. - مدل آزمایشگاه نوآوری
در مدل آزمایشگاه نوآوری یک فضای تخصصی برای ساخت نمونه اولیه محصولات در اختیار تیمها قرار داده میشود تا بتوانند ایدههای خود را بدون ترس از شکست در این فضا به راحتی تست کنند. - مدل نوآوری باز
در این مدل سازمانها با دانشگاهها، استارتاپها، شرکتهای دیگر همکاری میکنند تا ایدههای جدید خلق شود. - مدل شتابدهی مبتنی بر چالش
در این مدل یک چالش مشخص تعریف شده و تیمها راهحل ارائه میدهند که بهترین راهحلها وارد برنامه شتابدهی نوآوری شده و تحت حمایت مالی و تخصصی قرار میگیرد.
فرآیند شتابدهی نوآوری (گامبهگام)
فرآیند شتابدهی نوآوری دارای مسیر مشخصی است که شتابدهندهها از آن مسیر پیروی میکنند. این فرآیند شامل موارد زیر میباشد:
- شناسایی و انتخاب ایده
در مرحله اول تمامی ایدهها جمعآوری و بررسی شده و از بین آنها ایدههایی که پتانسیل رشد را داشته و ارزش اقتصادی بیشتری دارند را وارد مرحله اعتبارسنجی میکنند. - اعتبارسنجی ایده (Validation)
در این مرحله تیمها با مشتریان صحبت کرده و نیاز آنها را به طور کامل بررسی میکنند تا مشخص شود آیا محصول آنها مورد نیاز بازار هست یا خیر. - طراحی نمونه اولیه (MVP)
در طراحی نمونه اولیه یک نسخه ساده و اولیه از محصول ساخته میشود. در این مرحله بدون صرف هزینه زیاد، عملکرد اصلی محصول تست میشود. - توسعه محصول
هنگامی که بازخوردهای اولیه از محصول بدست آمد، محصول را بهبود میبخشند و اقدام به تقویت عملکرد فنی و قابلیتهای اصلی محصول میکنند. - ورود به بازار
در این مرحله، استراتژی بازاریابی، قیمتگذاری و جذب مشتری اجرا و محصول بهصورت آزمایشی یا رسمی وارد بازار میشود. - جذب سرمایه و تجاریسازی
در این مرحله اگر محصول شما محصولی موفق باشد، شتابدهندهها کمک میکنند تا بتوانید یک سرمایهگذار مناسب پیدا کنید. - رشد و مقیاسپذیری
در مرحله رشد و مقیاسپذیری، محصول توسعه پیدا کرده و کسبوکار وارد مسیر رشد سریع خود خواهد شد.
برنامههای شتابدهی و اهداف آنها
اهداف برنامه شتابدهی نوآوری شامل موارد زیر است:
- تبدیل کردن یک ایده به محصول واقعی
- کمک به ساخت و طراحی اولیه محصول
- آموزش کامل کسبوکار، بازاریابی، مدل درآمدی و فروش
- آمادهسازی تیمها برای ارائه محصول خود به سرمایهگذاران
- کمک به افزایش مهارتهای مدیریتی و تیمی
- ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی میان تیمها، منتورها و شرکتها
بهترین الگوهای جهانی شتابدهی نوآوری
الگوهای موفق بسیاری برای شتابدهی در جهان وجود دارد که برخی از بهترین و معروفترین آنها را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد. این مدلها عبارتند از:
- Y Combinator
یکی از موفقترین شتابدهندههای جهان Y Combinator نام دارد که شرکتهایی مانند Airbnb، Dropbox و Reddit از دل این شتابدهنده بیرون آمدهاند. تمرکز این شتابدهنده بر ارائه سرمایه اولیه و ارتباطات قوی است. - Techstars
برنامه Techstars در کشورهای بسیاری فعال بوده و به تیمها کمک میکند تا از باتجربه منتورهای بسیاری بهرهمند شوند. این برنامه اقدام به شبکهسازی گسترده میکند. - 500 Startups
تمرکز این شتابدهنده در آموزش، بازاریابی و رشد سریع استارتاپها است. بنابراین گزینه مناسبی برای تیمهایی است که میخواهند هر چه سریعتر وارد بازارهای بزرگ شوند. - Plug and Play
یکی از بزرگترین اکوسیستمهای نوآوری است که با شرکتهای بزرگ در حوزههای مختلف همکاری نزدیک دارد. از جمله: فینتک، سلامت، خردهفروشی و انرژی. - Innosuisse
این مدل دولتی بوده و پایهی آن آموزش، سرمایهگذاری ساختاریافته و کمک به تجاریسازی است و برای حمایت از نوآوری در سطح ملی طراحی شده است.
نتیجهگیری
در جمعبندی مقاله میتوان گفت استراتژی شتابدهی نوآوری به دلیل ایجاد یک ساختار هدفمند و برنامهریزیشده، به کسب و کارها کمک فراوانی در کاهش یافتن زمان و مسیر رشد و توسعه کرده و سبب میشود تا تیمها هزینهی زیادی برای ریسکهای کسب و کار خود پرداخت نکنند. این شتابدهنده دارای مدلهای مختلفی است از جمله مدل کلاسیک، مدل آزمایشگاههای نوآوری و مدلهای مبتنی بر چالش. هر کدام از این مدلها بر اساس نیاز تیمها به آنها کمک میکنند تا بتوانند به درستی و با سرعت بیشتری محصول خود را روانهی بازار کنند. بنابراین چنانچه بخواهیم هدف اصلی شتابدهی را در یک جمله توصیف کنیم میتوانیم بگوییم هدف شتابدهندهها هدایت تیمها از مرحله ایده تا ورود محصول یا خدمات به بازار و تجاریسازی میباشد.
همچنین فرآیند شتابدهی نوآوری نشان دهندهی آن است که به تنهایی و فقط با داشتن یک ایدهی خوب نمیتوان یک محصول مورد پسند بازار تولید کرد و به موفقیت رسید. بلکه در این راه باید مسیر مشخصی را طی کرد تا به نتیجهای مطلوب رسید. این مسیر شامل پیمودن مراحل دقیق و تخصصی میباشد. این مراحل شامل اعتبارسنجی ایده، طراحی MVP، توسعه محصول، برنامهریزی ورود به بازار و جذب سرمایه است. تیمها با کمک این مراحل، به دانش کافی و منابع مناسب دست یافته و در کنار این موارد با کمک پشتیبانی حرفهای منتورها، میتوانند به خوبی مسیر رشد خود را بدون اتلاف منابع و هزینهی بیهوده طی کنند.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید