شتابدهی نوآوری در سازمان‌ها چیست

دنیای امروز دنیایی است که در آن مدل‌های کسب و کار به سرعت در حال تغییر و تازه شدن هستند به همین دلیل است که استفاده از شتابدهی نوآوری در سازمان‌ها امری ضروری می‌باشد. اما منظور از شتابدهی نوآوری سازمان‌ها چیست؟ شتابدهی نوآوری، روندی است که در آن به تمام مراحل کار شامل خلق ایده، تولید محصول، آزمایش آن و سپس ورود محصول به بازار، سرعت بخشیده می‌شود. بدین ترتیب سازمان‌ها با کمک این شتابدهی می‌توانند خیلی سریع و هوشمندانه به تغییراتی که در بازار رخ می‌دهد، پاسخ دهند. اما سازمان‌ها چگونه می‌توانند شتابدهی نوآوری را اجرا کرده و منابع انسانی چه نقشی را در این فرآیند ایفا می‌کنند. ما در ادامه و در این مقاله به طور کامل به تمام این موارد اشاره کرده و برای شما توضیح داده‌ایم. برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پادکست مقاله را بشنوید

شتابدهی نوآوری در سازمان‌ها چیست

چرا سازمان‌ها به شتابدهی نوآوری نیاز دارند؟

سازمان‌ها نمی‌توانند با استفاده از روش‌های سنتی در بازار رقابتی امروز دوام آورده و رشد کنند. زیرا فناوری‌ها هر روز در حال پیشرفت کردن و جدید شدن هستند و مشتریان دائما در حال تغییر بوده و رقبا برای جلب رضایت مشتری‌ها دائما در حال ارائه‌ی محصولات جدیدی هستند و با روانه‌ کردن محصولات جدید به بازار، نیاز مشتریان را پاسخ می‌دهند. بنابراین سازمانی موفق است که بتواند به سرعت خود را با تغییرات هماهنگ کرده و اقدام به توسعه‌ی سریع‌تر محصولات جدید کند.

حال در ادامه بررسی خواهیم کرد شتابدهی نوآوری در سازمان‌ها چه کمکی می‌کند:

  • سبب می‌شود تا ایده‌ها هر چه سریع‌تر به محصول تبدیل شوند.
  • مانع پرداخت هزینه سنگین برای شکست و آزمون و خطا می‌شود.
  • سبب می‌شود تا از ظرفیت استارتاپ‌ها، متخصصان بیرونی و فناوری‌های نوین استفاده بهینه شود.
  • به تقویت فرهنگ خلاقیت و یادگیری در سازمان کمک می‌کند.

مدل‌های سازمان‌ها پیاده‌سازی شتابدهی در سازمان‌ها

هر سازمانی بسته به نیاز خود از روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی شتابدهی استفاده می‌کند. در زیر چند نمونه از رایج‌ترین مدل‌ها به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. شتابدهنده داخلی
    در مدل شتابدهی داخلی، نوآوری از داخل سازمان رشد می‌کند. بدین معنا که در سازمان یک محیط مخصوص را ایجاد کرده و کارکنان ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. سپس زمانی مشخص می‌گردد تا روی ایده خود کار کرده و آن را به نمونه اولیه تبدیل کنند.
  2. همکاری با شتابدهنده‌ها و استارتاپ‌ها
    برخی سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند تا به جای صرف هزینه زیاد، به سراغ شتابدهنده‌های بیرونی و استارتاپ‌ها بروند و از فناوری و ایده‌های تازه آنها استفاده کنند.
  3. آزمایشگاه نوآوری (Innovation Lab)
    سازمان‌هایی که می‌خواهند مدل‌های جدید کسب‌وکار را امتحان کنند، از آزمایشگاه نوآوری استفاده می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانند نمونه اولیه را تولید و طرح‌های آزمایشی خود را اجرا کنند.
  4. استارتاپ استودیو سازمانی
    شرکت‌هایی که تمایل دارند تا وارد بازارهای تازه شوند، خودشان یک استارتاپ یا محصول جدید را از صفر تولید می‌کنند.
مدل‌های سازمان‌ها پیاده‌سازی شتابدهی در سازمان‌ها

نقش منابع انسانی در شتابدهی سازمانی

اگر بر این باورید که نوآوری به تنهایی با فناوری اتفاق می‌افتد، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. زیرا در این مسیر انسان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در ادامه نقش منابع انسانی در شتابدهی نوآوری در سازمان‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  1. تقویت فرهنگ نوآوری
    منابع انسانی به راحتی می‌تواند این فرهنگ را در سازمان تقویت کند تا کارکنان بتوانند آزادانه ایده بدهند و در صورت اشتباه دوباره تلاش کنند.
  2. آموزش مهارت‌های نوآوری
    آموزش مهارت‌ها و ابزارهایی مثل تفکر طراحی، چابکی، مدل‌سازی کسب‌وکار و MVP تا افراد بتوانند در مسیر صحیح شتابدهی قرار بگیرند.
  3. انتخاب افراد مناسب
    منابع انسانی می‌بایست افراد خلاق، ایده‌پرداز و مسئولیت‌پذیر را شناسایی کرده و آنها را در تیم‌های نوآوری قرار دهد.
  4. انگیزه دادن و پاداش‌دهی
    بدون داشتن انگیزه، نمی‌توان هیچ ایده و نوآوری را ایجاد کرد. به همین دلیل در نظر گرفتن پاداش آن هم برای تیم‌هایی که ایده‌های کاربردی دارند، امری ضروری محسوب می‌شود.
  5. ایجاد شبکه همکاری
    یکی دیگر از وظایف مهم منابع انسانی این است که تیم‌های داخل سازمان را به منتورها، متخصصان بیرونی و دیگر بخش‌های سازمان وصل کند.
نقش منابع انسانی در شتابدهی سازمانی

تجربه شرکت‌های بزرگ در استفاده از شتابدهی نوآوری

در این بخش برخی از نمونه‌های جهانی که از شتابدهی نوآوری استفاده می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم.

نمونه‌های جهانی

  • گوگل با برنامه Area 120 به کارکنان خود این اجازه را می‌دهد تا بتوانند ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند.
  • سامسونگ با آزمایشگاه‌ها و شتابدهنده‌های داخلی، توانسته است تا فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی و سلامت را به خوبی گسترش دهد.
  • گوگل و تسلا با کمک شتابدهنده‌ها و همکاری با استارتاپ‌ها توانسته‌اند خیلی سریع‌تر از گذشته محصولات جدید را تولید و روانه‌ی بازار کنند.
  • بانک‌ها و صنایع مالی با همکاری استارتاپ‌های فین‌تک، توانسته‌اند خدمات دیجیتال جدیدی را ارائه ‌کنند.
  • شرکت‌های صنعتی برای ورود به حوزه‌هایی همانند اینترنت اشیا و اتوماسیون، از شتابدهی بهره می‌گیرند.

جمع‌بندی

شتابدهی نوآوری در سازمان‌ها بدین معنا است که به کسب و کارها کمک شود تا به جای استفاده از روش‌های سنتی که کند بوده و زمان زیادی از سازمان‌ها را هدر می‌دهند، بتوانند از مدل‌های بهتر و چابک‌تری استفاده کرده و هر چه سریع‌تر ایده‌های خود را به محصول یا خدمات تبدیل کنند و این محصولات را به صورت مناسب روانه‌ی بازار کنند. بنابراین این نوع از شتابدهی، در دنیای پر از رقابت امروزی سبب می‌شود تا سرعت نوآوری بالا رفته و توان سازمان‌ها برای رقابت بیشتر شود. این شتابدهی دارای مدل‌های مختلفی است از جمله شتابدهنده داخلی، همکاری با استارتاپ‌ها، آزمایشگاه نوآوری یا استارتاپ استودیو. مهمترین بخشی که در این نوع از شتابدهنده‌ها وجود دارد این است که در کنار فناوری، انسان‌ها نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شتابدهی نوآوری زمانی می‌تواند بیشترین اثر را گذاشته و شما را به مسیر دلخواه برساند که با فرهنگ سازمانی، شبکه‌سازی گسترده و همکاری با استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها به درستی همراه شده باشد. در این صورت است که ایده‌های جدید می‌توانند به سازمان‌ها ورود پیدا کرده و نیازهای واقعی بازار پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مقالات مرتبط